Stany Zjednoczone zauważają narastanie częstotliwości incydentów, w których biorą udział chińskie jednostki morskie na obszarach bliskich amerykańskim wodom. Obie wschodzące supermocarstwa, Rosja i Chiny, są zaangażowane w badaniu Arktyki oraz dna oceanicznego, gromadząc w procesie cenne informacje wywiadowcze. Dodatkowo, obserwuje się ich intensywne próby testowania tras morskich i powietrznych prowadzących do Ameryki Północnej.
HMCS Regina, kanadyjski okręt patrolujący rejon Cieśniny Beringa zauważył chiński statek Xue Long 2, co zostało potwierdzone przez telewizję CTV News. W dniu 6 lipca amerykańska Straż Przybrzeżna również zarejestrowała obecność jednostek marynarki wojennej Chin na terenach Arktyki, nie dalej niż 200 mil morskich od Alaski, stąd znajdujące się w amerykańskiej wyłącznej strefie ekonomicznej.
Po tym intrygującym incydencie, HMCS Regina opuścił kanadyjską bazę wojskową Esquimault, położoną w pobliżu Victorii. CTV News informowało, że amerykańska Straż Przybrzeżna otrzymała odpowiedź od floty chińskiej, która twierdziła, że ich obecność wynika z realizacji misji „swobodnej żeglugi”. Następnie chińskie jednostki skierowały się ku południowemu Pacyfikowi, pod ścisłym nadzorem amerykańskiego kutra Straży Przybrzeżnej.
W publikacji z czerwca 2023 roku w magazynie „Nature”, naukowcy z Kanady, Korei Południowej i Niemiec sugerowali, że Arktyka może być wolna od lodu latem już przed 2033 rokiem, co jest wcześniejsze niż przewidywano. Oznacza to dla Kanady konieczność szybkiego odniesienia się do implikacji otwarcia drogi morskiej przez Arktykę, w tym poprzez Przejście Północno-Zachodnie, które Kanada uważa za swoje wody wewnętrzne.