Najkosztowniejsze Pumpkin Spice Latte w historii! Klimat wpływa na ceny kawy

Na światowych rynkach obserwujemy ostatnio rekordowy wzrost cen kawy, potęgowany przez zmiany klimatyczne utrudniające produkcję ziaren. W rezultacie, kawa staje się towarem luksusowym. Zarówno arabica, jak i robusta zdrożały w ciągu poprzednich 12 miesięcy o ponad 60 procent.

Pomimo że w Polsce jeszcze panuje letnia aura, nadchodząca jesień przypomina o siebie poprzez rosnące ceny „Pumpkin Spice Latte” – symbolu tej pory roku. Obecna cena tego napoju wynosi około 23 złote, co stanowi wzrost o 20 procent w ciągu ostatnich dwóch lat. Jak zauważył analityk rynkowy eToro, Paweł Majtkowski, cena za oceanem wynosi średnio 6,5 dolara, czyli zaledwie około 2 złote więcej niż u nas.

Ceny kawy w kawiarniach są tak wysokie głównie z powodu wzrostu kosztów ziaren na rynku globalnym. Arabica i robusta osiągają najwyższe ceny od 14 lat – w ciągu ostatniego roku arabica zdrożała o blisko 60 procent, a robusta – o 62 procent. Kawa jest drugim spożywczym towarem, którego ceny najbardziej wzrosły w ciągu ostatniego roku (po kakao, które podrożało o 92 procent). Najwyższe ceny kawy odnotowano 30 sierpnia, a wszystko to za sprawą zmian klimatycznych.

Brazylia jako główny producent arabiki, odpowiada za 40 procent globalnego eksportu, podczas gdy Wietnam – największy dostawca robusty – za 16 procent. Oba te kraje borykają się z problemami wynikającymi z ekstremalnych warunków pogodowych – suszy i upałów, co skutkuje mniejszymi zbiorami. Podobna sytuacja ma miejsce w Indonezji, gdzie nadmiar opadów deszczu wpływa negatywnie na plony.

Raport amerykańskiego Departamentu Rolnictwa przewiduje, że produkcja kawy na świecie w sezonie 2024/2025 wzrośnie o 7,1 miliona worków (60 kg) w porównaniu z poprzednim rokiem, osiągając łącznie 176,2 miliona worków. Globalne konsumpcja ma również wzrosnąć o 3,1 miliona worków, osiągając 170,6 miliona worków.

Jednak cena ziaren stanowi tylko niewielki ułamek kosztu kawy dla konsumenta. Oprócz cen ziaren, koszty energii i pracy na całym świecie również rosną. Tymczasem konsumenci w Europie, gdzie konsumuje się około 25 procent światowej produkcji kawy, wydatki są ograniczane pomimo spadku inflacji. Szczególnie rezygnują z drobnych przyjemności takich jak kawa w ulubionej kawiarni co widać na przykładzie obrotów sieci kawiarni jak Starbucks, a także dużych producentów kawy, takich jak Nestlé.